Zakopane

3 november 2014 - Zakopane, Polen

Hallo allemaal,

Wat een weekend heb ik gehad. Prachtig. Misschien hebben jullie hier en daar al wat foto's voorbij zien komen maar zal hier alles proberen te vertellen.

Zaterdagmorgen om 5 uur zijn we met zijn vieren vertrokken naar Zakopane in het zuiden van Polen. Wij zijn Maxime, Quetin, Geoffrey en ik. De andere drie zijn allemaal Frans maar hiervoor ben ik ook met twee van hun naar Warschau geweest. Normaal is Zakopane is lange reis van 7.5 uur met bus en trein, wij gingen met de auto en dan neemt het zo'n 5 uur in beslag.
Om 10 uur kwamen wij aan in Zakopane. Het dorpje doet een beetje Oostenrijks aan zoals elk bergdorp maar heeft een eigen bouwstijl van huizen. Deze bouwstijl gebruiken ze hier al jaren en word ook tegenwoordig bijna alleen maar gebruikt waardoor het dorp een mooi geheel vormt.
Zakopane is het ski-stadje van Polen bij uitstek en geliefd door toeristen in zomer en winter. In de winter is het een prima skigebied dat vooral populair is omdat het een gunstig klimaat heeft en in de zomer kan je er heerlijk de bergen intrekken en naar het Tatra National Park gaan, en dat was ook onze reden.

Hieronder zie je een foto van het schooltje dat er al jaren staat en de nieuwe winkelstraat met moderne panden.

ZakopaneZakopane

Eerst hebben we onze spullen naar het hotel gebracht en na een goede lunch zijn we richting het National Park vertrokken. Omdat het al half twee was konden we niet meer teveel doen omdat het half vijf al donker word. Daarom kozen we ervoor om het meer Morskie Oko. Morskie Oko staat in de top vijf van mooiste meren ter wereld en betekend letterlijk "Oog van de Zee". In Tatra Park zijn verschillende meren maar deze is het grootste.
Je kunt je auto beneden aan de berg parkeren en moet je ter voet de berg zelf opwandelen. Met een kleine tijdsdruk hebben we de tocht van 7.5 kilometer in anderhalf uur afgelegd. Het is een prachtige klim over een asfalt bergweg en delen met trappetjes van steen. Eenmaal bij het meer aangekomen waren we alleen maar stil. Het is een groot meer die zich in het midden van omringende bergen bevindt. De bergen waren nu besneeuwd wat een prachtig weerschittering in het water gaf.

Morskie OkoMorskie OkoMorskie Oko groepsfoto Zoals je ziet is het water kraakhelder en ongeveer nul graden. De randen van het meer begonnen alweer te bevriezen toen wij rond half vier weer de tocht naar beneden inzetten. In het donker bereikte we de auto en waren ontzettend moe.

Maar zaterdag was een speciale dag in Polen, het was namelijk Alle Heiligen. En die dag kennen  we ook in Nederland maar we vieren het niet. Hier gaat dat heel anders. Polen is een erg gelovig land en dat merk je aan gebruiken en de frequentie waarmee je portretten van de oud Poolse Paus ziet in elke stad.
Alle Heiligen is een feestdag waarbij iedereen zijn gezin of familie opzoekt en ochtends naar het kerkhof gaat. Mensen brengen lichtjes en prachtige rouwkransen naar de graven. Het is een prachtig gezicht. Lichtjes in rood, geel, groen, groot, klein, glas, plastic, LEDlichtjes of echte kaarsen vormen samen een zee van lichtjes.

All Saints

Na dit indrukkende beeld zijn we terug gegaan naar ons hotel, hebben we goed gegeten en zijn we even lekker de jacuzzi ingedoken om onze wandelbenen tegemoet te komen en daarna lekker te gaan slapen.

De zondag zijn we op tijd richting de bergen vertrokken om met een kabelbaan omhoog te gaan. Een grote moderne gondel brengt je in twee etappes naar 1987 meter hoogte met een waanzinnig uitzicht. Je kunt goed de dorpjes in het dal zien liggen maar ook de bergpassen aan je beide zijden. De berg Wierch is hoogte berg van Polen en vormt de grens tussen Polen en Slowakije. Boven op de berg kun je zelf naar de andere bergen wandelen en over de grens van de twee buurlanden gaan. Het is voorzichtig lopen want er licht sneeuw en ijs wat het soms heel erg glad maakt. Hieronder wat prachtige foto's.

WierchWierchWierch

We hebben ruim ander half uur lekker op de berg genoten van het uitzicht en frisse berglucht om daarna weer af te dalen. Je kunt merken dat dit een meer toeristisch gebied is omdat mensen hier Engels spreken en de prijzen weer Nederlands beginnen te lijken.
Omdat de reis naar Lodz weer vijf uur was zijn we met een tussenstop in Krakow voor een koud drankje weer vertrokken.

Een waanzinnig weekend waarin we veel hebben gezien en bezocht, honderden foto's hebben gemaakt en heel veel lol hebben gehad.

Hoop dat jullie dit gevoel een beetje kunnen meevoelen en lezen.

Doei allemaal! Cześć

1. Marlou:
    4 november 2014
    Super mooi Koen! Ben erg jaloers natuurlijk haha. Geniet ervan. In Nederland zie je dit niet dagelijks.