Warschau

25 oktober 2014 - Warsaw, Polen

Dit weekend zijn we met vier jongens naar Warschau geweest of zoals ze hier zeggen Warszawa. Warschau is een kleine anderhalf uur rijden van Lodz.  Een nieuwe snelweg die amper twee jaar bestaat verbindt de steden met elkaar. En dat is best bijzonder want Polen heeft maar weinig snelwegen. Zo ligt de stad Lubin hemelsbreed best dicht bij Lodz in het oosten maar moet je eerst naar het Warschau in het noorden rijden om vervolgens weer af te dalen, simpelweg omdat er geen snelweg is.

Maar in een kleine anderhalf uur ben je vanaf Lodz in Warschau. Warschau is een stad gebouwd aan de Wisla en telt 1,7 miljoen inwoners. De stad is verdeeld in twee delen. Het oudere gedeelte staat aan de linker oever en het nieuwe gedeelte aan de rechteroever met als meest duidelijke punt het EK stadion van 2012.

Stadion EK 2012

De meeste toeristische plek van Warschau is het oude centrum. De stad is door alle oorlogen voor 90% verwoest en kent daarom maar een klein oud centrum. Een heel gezellig plein met grachtenpanden in verschillende kleuren prijkt op het grote Slotplein waar zich ook het Koninklijk Paleis bevind. Deze doet tegenwoordig dienst als musea.

Slotplein

Omdat Warschau vrij nieuw is door alle verwoestingen heeft het veel moderne architectuur. In het centrum staan gigantische wolkenkrabbers, allemaal in mooie vormen en niet des Oostblok. Op datzelfde plein staat het grootste gebouw van Europa, als het om oppervlakte gaat(120.000 m²). Het is ook het twee na hoogste gebouw van Polen en dat is bijzonder als je denkt dat het Paleis is gebouwd in 1952. Het paleis is een gift van Sovjet Rusland en is het Paleis van Cultuur en Wetenschap. Tegenwoordig vinden er conferenties plaats, is het een shopping mall en toeristische attractie.

Paleis van Cultuur en Wetenschap

Ik zal proberen niet alles weg te geven als het om Warschau gaat want Mama en Peter zullen volgende maand daar komen, dus moet wel beetje spannend blijven haha. Laatste hoogtepunt van ons verblijf was een prachtig park aan de rand van het centrum. In dat park staan 3 paleizen waaronder het verblijf van de president van Polen. Je kunt dat gebouw helemaal achteraan in de foto zien. De herfst is gevallen zoals je ziet en dat geeft een prachtige kleur.

Park

En met mij gaat alles ook goed. Het is hier koud maar dat is maar het begin van de winter. Het is nu 1 graden en nachts onder het nulpunt. Het project krijgt steeds meer vorm en ik krijg steeds meer mijn plekje in Lodz. Ik ben gewend aan de taal, spreek het een beetje, aan de mensen, cultuur en stad. Het word wel steeds moeilijker om deze blogs te maken omdat ik steeds Engelse woorden wil gebruiken haha..

Ik zeg tot volgende week jongens! Geniet van jullie weekend

1. Bert:
    27 oktober 2014
    Hoi Koen, dank voor je bericht. Ik ga je volgen en ben erg benieuwd naar de vervolgverhalen. Grt Bert
  2. Koen:
    Ik ga mijn best doen!
  3. Miranda:
    27 oktober 2014
    Hoi hoi....leuk verhaal weer op deze manier reizen we een beetje met je mee.vindt de.foto's ook erg leuk wist niet dat ze daar al die gekleurde huisjes hadden.mooi gezicht.veel plezier nog X