Up and Down Side Of Lodz

17 oktober 2014 - Lódz, Polen

Nou zoals beloofd vorige week een hoop foto's van het light festival. Het festival speelt zich voornamelijk af in Piotrkowska Street en een deel in het park. Pleinen of huizen worden verlicht en op sommige plaatsen zijn er lichtshows die op gebouwen worden geprojecteerd. De straten zijn vol met mensen, kraampjes en muziek. Alle lichtjes geven een ontzettend gezellige sfeer en de shows zijn mooi.

Light Festival LodzLight Festival LodzLight Festival Lodz

Maar zoals de titel al zegt, up and down side of lodz, er is ook een mindere kant aan deze stad. Vandaag ben ik voor het project op pad geweest om de mindere wijken van de stad te bezoeken om wat inspiratie op te doen en te zien hoe mensen leven.

Voor ons project hier ben ik zelf ook op internet gaan zoeken naar informatie, problemen enz. Ik vond een artikel dat ging over de steden Detroit en Lodz. De steden werden vergeleken met elkaar om ze beide een bloeiende geschiedenis. Beide steden maakte eind vorige eeuw gouden jaren door en de stad floreerde. Mooie fabrieken, wijken en straten werden aangelegd. De steden groeide uit zijn voegen en bleven groeien. Detroit is bekend om zijn auto's. Drie grote Amerikaanse autofabrikanten vestigen hier hun fabrieken namelijk, Ford, General Motors en Chrysler. Maar toen maakte lageloonlanden, stijgende olieprijs en een dalende vraag naar auto's een einde aan de goede tijd. Daarop volgde massa ontslagen en de leegloop van Detriot als gevolg. Vorig jaar vroeg de stad zijn faillissement aan.

Gelukkig kent Lodz niet dit droevige einde maar ook deze stad kreeg te maken met een leegloop. Toen en een einde kwam aan het communistische rijk viel ook de vraag naar textiel stil en vertrokken fabrikanten naar goedkopere landen. Gigantische fabrieken stonden leeg en veel mensen werden werkloos. Uiteindelijk zorgde dit ervoor dat de stad nu ongeveer 135.000 inwoners armer is dan toen en het veel leegstand kent. Maar ook de werkeloosheid is een probleem. In Lodz ligt deze op 13%, wat misschien niet extreem hoog lijkt, maar in vergelijking met het gemiddelde van Polen wel (4%). Verder bestaat het budget van deze stad uit ongeveer 30% Europees subsidie geld om de stad overeind te helpen. En daar zijn ze hard mee bezig.

In 2022 zal Lodz de modelstad zijn voor Textielsteden en daarom zijn ze druk met renoveren en herbouwen van gebouwen. Oude fabrieken worden omgebouwd tot culturele plekken of moderne appartementen.

Vandaag bezocht ik de wijk Wtokiennicza, wat zoiets betekend als 'textiel ingenieur'. Deze wijk is nu een prioriteitswijk voor de stad om aan te pakken. Ik loop door de grauwe straten van deze wijk en het doet depressief aan. Het weer helpt hier ook bij want het is grauw en het miezert zachtjes. Sommige mensen zeggen de tinten grijs op de gebouwen vertellen de geschiedenis, andere vinden het lelijk. Maar erg vrolijk maakt het in ieder geval niet. Ik loop een ingang van een binnenplaats in. Aan het einde bevind zich meestal een klein erfje met auto's en wat groen.

WtokienniczaIk maakte deze foto op de binnenplaats en dit gebouw word ondanks alles gewoon bewoond door mensen merk ik als er een auto aan komt rijden en de mensen met boodschappen tassen naar binnengaan. Het blijft vreemd voor mij maar het is hier niet meer dan normaal.

WtokienniczaWtokienniczaWtokiennicza

Foto's zoals hierboven zijn in elke straat aan deze kant van de stad te vinden helaas. Op straat kijken mensen nors of dronken uit de ogen. Het is nu twee uur middag's maar ik zie al groepjes mannen drinken, met hier en daar een dronkaard.

Het is apart dat de stad twee verschillende kanten heeft. Want het mooie winkelcentrum Manufaktura is vanaf hier maar twee straten weg. De stad probeert zichzelf opnieuw uit te vinden en is daar druk mee bezig. Dit zorgt voor mooie kansen voor kunstenaars en projectontwikkelaars om hier hun geluk te zoeken. Lodz word de stad van de kansen genoemd op dit moment.

Dit weekend ga ik naar Warschau samen met drie andere. We hebben een leuk appartement gehuurd in het centrum voor 17 euro per persoon, dus volgende week meer daarover.

Fijn weekend allemaal!