City Game

10 oktober 2014 - Lódz, Polen

Hallo allemaal!

Afgelopen zaterdag ben ik met een City Game de stad gaan verkennen en heb ik deze week ontzettend veel geleerd over deze stad. Ik heb allemaal fotos toegevoegd om een beter beeld te geven van de stad.

In 2009 werd het project Urban Forms opgestart om Lodz een mooiere stad te maken. Omdat de stad voornamelijk uit communistische appartementencomplexen bestaat zijn sommige wijken vooral grijs gekleurd. Urban Forms is een project dat jonge kunstenaars uit de hele wereld kans geeft zijn kunst te maken op muren van gebouwen. Op dit moment zijn dat er al een kleine dertig uit Spanje, Chili, Frankrijk, Brazilië, België, en Australië. Ik heb hieronder wat voorbeelden met foto's.

Urban FormsUrban FormsUrban FormsUrban Forms

Een ander opvallend ding van de stad is  Piotrkowska street. Het is een opvallende straat doordat het bestaat uit de meest prachtige gebouwen van de stad, namelijk oude huizen uit de tijd dat de stad floreerde. De straat begint bij Liberty Square en eindigt in het Plein van de Onafhankelijkheid. Maar een ander opvallend gegeven is dat het de langste shoppingstraat is van Europa, namelijk 4.9 km! Een deel van Piotrkowska Street is bekleed met klinkers met ruim 13.500 namen. Het is ontzettend indrukwekkend om te zien. Maar waarom precies die namen is mij niet helemaal duidelijk. Het heeft niks te maken met de oorlog, het zijn gewone burger namen.

Piotrkowska streetPiotrkowska street

Door vele word Lodz de stad genoemd van de 4 culturen. In de 19e&20e eeuw leefde hier veel Russische, Duitse, Joodse en Poolse mensen. De Duisters en Russen en Joden bouwde hier de fabrieken en grote villa's en paleizen die er tot op de dag van vandaag nog staan.

Kerkje

Vanavond begint in Lodz het licht festival dat het hele weekend zal plaats vinden. Grote delen van de stad worden verlicht met allemaal kleurtjes en er word gedanst, gegeten en gedronken(zoals ze dat hier goed kunnen).

Dus na dit weekend komt er een blog met mooie lampjes hahah..

Allemaal een heel fijn weekend gewenst!

X Koen