Eerste week Polski

3 oktober 2014 - Lódz, Polen

En dan is er al een week voorbij! Dat is snel gegaan, en het lijkt ook veel langer. Dat komt omdat je steeds meer mensen ontmoet, plekken leert kennen en je kamer eigen maakt.

Samen met de Franse Victor ben ik naar de Manufaktura gegaan en dan zie je pas hoe mooi deze stad is. De Manufaktura is een gigantische shopping mall. Het is een ongeveer 27 hectare aan gebouwen, parken en een bioscoop. Het gebouw is geïnspireerd door de historie van de stad, namelijk textielfabrieken. Manufaktura

In de 19e eeuw vestigde grote textielfabrieken zich in Lodz en groeide de stad snel naar 500.000 inwoners. Je ziet nog veel terug van de textielgeschiedenis van Lodz. Op de schoolcampus zijn de directie gebouwen oude paleizen van de textielmagnaten van vroeger. Maar net zoals de Manufaktura worden meer nieuwe gebouwen gebouwd zoals de vroegere textielfabrieken eruit zagen, zoals onder andere mijn school.

School

Dit is ons schoolgebouw en alleen voor de IFE, International Faculty of Engineering.

Voor de rest zijn er nog prachtige straten die een beetje aan doen als Parijs en Praag. Deze liggen allemaal in het mooiere gedeelte van het centrum wat nu goed op de schop word genomen. Nieuwe wegen, trambanen, renovaties en voorzieningen worden hier aangelegd. Veel verbeteringen worden hier onder andere betaald door Europees geld. Dat kun je zien aan de grote borden die erbij staan.

Maar onze dormitory, studentenhuis, ligt aan de slechte kant van het centrum. Dit is een oud deel wat niet word onderhouden. Gebouwen zijn toe aan renovaties, en als het donker word worden ook de straten griezelig en luguber. Maar zoals je ziet is ook mijn uitzicht minder. Oudere gebouwen en zelfs twee kern reactors,die niet meer in gebruik zijn.

UitzichtUitzicht

En nu eventjes over school. Woensdag heb ik mijn eerste meeting gehad over de projecten. We kregen kleine presentaties van elk project en daarna hadden we een dag om na te denken welke we zouden kiezen. Vandaag, vrijdag, heb ik mijn eerste les Engels gehad. Maar ze maakte er meer een soort kennismakingsles van. Dat was leuk want we zijn met een kleine 20 mensen uit Frankrijk, Spanje, Finland, Portugal en Nederland.

Dus al met al gaat het als een speer. Doordat je zo druk bent en je snel probeert aan te passen gaat het snel en zonder veel moeite.

Ik wens jullie allemaal een heel fijn weekend!