Intergration Weekend

28 september 2014 - Lódz, Polen

Hallo allemaal!

Mijn allereerste blog. Vrijdag  ben ik geland in Warschau Chopin. Het is een groot en modern vliegveld. In de kelder van het vliegveld is de trein die direct naar Warschau Centraal gaat, vanuit daar rijden er treinen naar alle grote steden in Polen. Door de treinramen kan ik Warschau een beetje bekijken. Warschau bestaat uit toch vooral veel oostblok achtige gebouwen. Maar de stad is bezig met een ommekeer. Voor het EK twee jaar geleden zijn er nieuwe moderne gebouwen gebouwd. In Warschau zie je bijna geen historische gebouwen en een Poolse meisje verklaarde waarom. Dat heeft namelijk te maken met de vele oorlogen die Warschau heeft meegemaakt. Gedurende alle oorlogen is 90% van de stad verwoest, vandaar ook de naam Warsaw(War is Engels voor oorlog)

Vanaf Warschau Centraal kun je een trein pakken naar Lodz. Je moet een ticket boeken bij een kaartjes automaat. En ik zeg niet voor niets ticket, het zijn net ouderwetse vliegtickets. Tijdens mijn 2,5 durende reis raast de trein door het Poolse landschap wat vergelijkbaar is met het Franse platteland.

Ik word afgehaald door Kris, mijn Poolse leerling mentor. Hij brengt met per taxi naar de dormitory. De wegen in Lodz zijn niet zoals de onze. Regelmatig stuiteren we door grote gaten, maar ook de chauffeur kunsten zijn niet optimaal haha. Lodz is een grote stad, vergelijkbaar met Amsterdam, maar wel uitgestrekter.

Na mijn eerste nacht in de dormitory zijn we vrijdag op kamp geweest voor het hele weekend. Het is een Introduction Kamp midden in de bossen twee uur rijden van Lodz. En het was het was in een woord, geweldig! Het is heel erg leuk om tussen de andere mensen te slapen, feesten, eten en activiteiten te ondernemen. Alles gaat in het Engels en dat maakt het soms ook wel lastig. Maar dat geld ook voor de andere mensen dus redden we het samen aardig. We hebben genoten van Poolse specialiteiten aan het kampvuur en gefeest tot de kleine uurtjes. De Poolse keuken is redelijk hetzelfde als de Nederlandse, vlees aardappels en groente.Intergration WeekendIntergration Weekend Intergration Weekend

Rond 6 uur waren we weer terug in de dormitory en ik ben kapot! Haha, heb net even nudels gekocht en gegeten en zit nu in de gezamenlijke ruimte omdat we hier Wifi hebben. Straks gaan we hier film kijken en daarna het bedje in!

Slaap lekker jongens!

PS. Ik heb wat foto's toegevoegd!