Krakau en Auschwitz

13 november 2014 - Krakau, Polen

Drie dagen Krakau. Dit weekend hebben we extra maandag en dinsdag vrij omdat Polen zijn onafhankelijk viert. En dat geeft ons de kans om grotere tripjes te maken. Ik wilde graag naar Krakau toe en dat combineren met het naastgelegen Auschwitz. Voor de mensen die van foto's houden kunnen hun hart ophalen in deze blog.

1e dag. Het is 8.45, het regent en we gaan met de trein naar Krakau. Het is een vier uur durende tocht met 6 haltes in totaal. De trein komt aan rollen en is lang, oud en communistisch. Als je je tickets op tijd aankoopt heb je een gegarandeerde zitplaats. Doe je dat ‘s ochtend net voor vertrek, zoals ik, dan is dat niet gegarandeerd en krijg je een plekje in de gang op de grond als de trein vol is. En dat was tie. Mensen zitten in de wagon op de grond en niemand kijkt daar gek van op. Maar ik heb er in ieder geval van geleerd en mijn terug ticket op tijd gekocht zodat ik de terugreis comfortabel kon zitten.

Het binnenland van Polen doet me beetje denken aan Frankrijk. Heuvels met landbouwgrond gescheiden door lage heggetjes of beekjes. Hier en daar staan wat huizen bij elkaar met soms een grote stad. Het regent nog steeds en doordat de tussendeur van de trein niet sluit is het ijskoud in de wagon waar ik zit.

Maar goed met wat dutjes en een goed uitzicht razen 4 uur landschap langs me heen en zijn we op tijd in Krakau. We hebben daar een hostel geboekt omdat ik het leuk vond dat eens mee te maken. Het hostel ligt in een wijk net achter het marktplein en ziet er keurig uit. Vijf stapelbedden in een grote ruimte. Met voor iedereen een grote kluis en een nieuwe badkamer.

Hostel

We besluiten onze tassen hier achter te laten en de populaire trekpleisters van de stad te bezoeken. Dat zijn het grote kasteel Wavel, de markt met de bijzondere kathedraal, marktgebouw en toren(zie foto's). Op de foto's zie je ook de kathedraal  van de binnenkant met een prachtig blauw plafond.

Cloth building (main square)Main squareKathedraalWavel by Night

We sluiten de dag af in een gezellige pub aan het Joodse pleintje waar veel gezelligheid is. Op het ronde plein zijn veel restaurantjes, pubs en clubs om een heerlijk avond te hebben.

De tweede dag is een indrukkende we gaan namelijk Auschwitz bezoeken. We hebben de dag ervoor een tripje geboekt zodat alles is geregeld en een goede gids ons rondleidt. Per bus worden we van Krakau naar Auschwitz gebracht wat een klein uurtje rijden is.

Auschwitz bestaat uit drie delen: Auschwitz I, Auschwitz II-Birkenau en Auschwitz III-Monowitz. Auschwitz I was een bestaand kamp dat werd gebruikt door het Poolse leger. De nazi's maakte er een mannenkamp van met verschillende afdelingen die zich vestigde in verschillende kampgebouwen. Zo was er een hospitaal voor experimenten, een speciaal gebouw voor een dokter die experimenteerde met tweelingen en het steriliseren van vrouwen, rechtbank met cellen en de gebouwen waar de gevangen leefde.

Auschwitz kaartAuschwitz poortAuschwitz IAuschwitz I

Het museum heeft een hele mooie opbouw gemaakt die je door de geschiedenis gidst. Wij hadden zelf ook een gids die voorop liep en door een microfoontje door onze koptelefoons klonk. Zo kon iedereen alles goed volgen en zit je eigenlijk in een andere wereld. In de eerste blokken zijn ruimte ingericht met al de bezittingen van de gevangen. Dit is heel erg indrukwekkend om te zien. Mensen werd een beter leven beloofd en brachten koffers vol kleding, kammen, schoenen en andere dingen mee naar Auschwitz.

Auschwitz schoenen

Het eerste wat hen werd opgedragen als ze aankwamen was dat ze de koffer konden achterlaten en in de rij konden gaan staan zodat een dokter hun gezondheid kon controleren. Een dokter stond in het midden van het grind en besloot op uiterlijk of je kon werken of niet. Zwangere vrouwen en kinderen waren direct ten dode opgeschreven en werden meteen naar de gaskamers gestuurd.

Een groot deel van de koffers zijn in een ruimte te zien achter het glas. Waar een twintig meter lange ruimte compleet mee is gevuld. Net als ruimte met pannen, schoenen, tandenborstels en haar van de gevangenen . De haren van gevangenen werd afschoren, gedesinfecteerd en in zakken naar Duitsland vervoerd om er vervolgens matrassen of sokken van te maken.

Ook de rechtbank met cellenblok kent verschrikkelijke verhalen. Zo is er een cel die ongeveer één vierkante meter groot is, donker met een luchtgaatje bovenin en waar mensen met zijn vieren staand in moesten slapen. Overdag werkte ze en nachts stonden ze in de cel.

Auschwitz I kent een verbrandingsoven en twee gaskamers. Ongeveer 170.000 mensen zijn hier vermoord. Het gehele kampcomplex heeft ongeveer 1,5 miljoen mensen de dood in gejaagd en dat gebeurde het meeste in het tweede kamp Birkenau wat het vernietigingskamp was. Dit kamp is dertig keer groter als het eerste kamp en is gebouwd om 100.000 mensen onder te brengen. Dat neerkomt op 744 kampbewoners in een van de 173 slaap barakken.

Auschwitz IIAuschwitz IIAuschwitz II

In het begin werd Auschwitz vooral gebruikt voor Russische gevangen, later voor joden waarvan een groot deel uit Hongarije kwam.

Gevangenen konden de weg van drie kilometer van kamp twee naar de fabriek niet meer afleggen en daarom werd hier een derde kamp aangelegd, een werkkamp. Dit is volledig afgebroken net als een deel van Birkenau. Aan het einde van kamp Birkenau is een Europees monument geplaatst voor alle slachtoffers met plakkaten in verschillende talen die slachtoffers kennen. "Laat deze plaats eeuwig een kreet van wanhoop zijn en een waarschuwing voor de mensheid. Hier hebben de nazi's omstreeks anderhalf miljoen mannen, vrouwen en kinderen vermoord, voornamelijk joden uit verschillende Europese landen".

Beeld Auschwitz II

Na deze indrukkende middag zijn we teruggegaan naar ons hostel, even relaxen en de stad ingegaan voor een dunner. Op een klein pleintje bezaait met stentjes die Poolse lekkernijen voorschotelen hebben we gegeten. Pools bier met honing, dikke gebraden worst met gekruide aardappeltjes. Het marktje deed een beetje aan als een klein kerst marktje. Mensen eten en drinken, verkopen van alles en er is muziek. Na een afzakkertje in een pub zijn we teruggekeerd naar ons hotel en gaan slapen na een lange indrukwekkende dag.

Dag 3. Was een de laatste dag. Om half vier stond onze terugreis geplant naar Lódz dus we konden niet erg veel doen. Om tien uur moesten we uitchecken en hadden we een ochtend en begin van de middag vrij te besteden. We besloten om de Joodse wijken te gaan bezoeken. Krakau kent een rijke Joodse geschiedenis. Voor de tweede wereldoorlog bezat Krakau een van de grootste Joodse gemeenschappen in Europa. Daarvan kun je nu ook nog veel terugvinden. Joodse eten, mensen, synagogen en de bekende Joodse kandelaar.

Joodse wijkWisła

Om toch een beetje luchtig af te sluiten, sluit ik af met een selfie(links met Kris mijn mentor en rechts met de meiden!), en dit weekend komen mijn lieve moeder en Peter naar Warschau! Morgen kan ik ze eindelijk weer zien.

SelfieDrankje in Krakau

1. Karen:
    18 november 2014
    Nou Koen, was wel heftig denk ik het zien van Auschwitz.
    Maar ook weer mooie dingen gezien.

Groetjes,
    Han en Karen