International Dinner

29 november 2014 - Lódz, Polen

Hallo,  allemaal. Eerst een korte vraag: Heb je al gegeten? Nee, dan zou ik eerst gaan eten en daarna pas de blog gaan lezen. Ja, dan kan je met een gerust gevoel deze eet blog lezen.

Afgelopen donderdag was het zo ver; ‘International Dinner’. Het is een event georganiseerd door de internationale studentenorganisatie om studenten te laten integreren en elkaars cultuur te proeven. Mensen konden zich inschrijven om te koken voor zijn of haar land. In totaal kwamen er 200 mensen eten en kookte er een kleine 70 mensen. Elk land kreeg na hoeveelheid een tafel toegewezen om al het eten uit te stallen en zo vormde het een grote markt met allemaal lekkernijen. Er werd ook een prijs uitgeloofd voor de mooiste tafel, dus iedereen probeerde zijn tafel te versieren naar zijn eigen cultuur. Er waren heel veel landen aanwezig; Spanje, Frankrijk, Marokko, Tunesië, Portugal, Griekenland, Turkije, Hongarije, België, Finland, Italië, Colombia, Mexico en natuurlijk Nederland.

We zijn hier in totaal met zeven Nederlanders en hebben met z’n alle het diner gemaakt. Ieder land kreeg 600 zloty toegewezen, dat is iets minder dan 150 euro.  Kleine landen als België en Finland moesten samen delen. Iedereen moest thuis koken en zijn of haar delicatesse meenemen naar het diner. Wat me opviel was dat veel landen rijstepap kennen. In Spanje maken ze het met sinaasappel smaak en in Portugal gewoon met veel suiker en kaneel.

Wij gingen gewapend met 50 gehaktballen, drie kilo stamppot boerenkool met spekjes, groentesoep en vier liter hangop richting het diner. Maar in een mum van tijd waren we door onze gehaktballen heen en al snel ook door de boerenkool. Mensen vonden het er raar uitzien maar proeven kan altijd. En aan het einde vloog ook de zoete hangop de stent uit.

International DinnerInternational Dinner (1)

Maar het eten in algemeen in Polen is goed. Het gemiddelde restaurant schotelt veel pasta’s, pizza’s en vlees. Typische Poolse restaurants zie je ook regelmatig. Vorige week heb ik met Poolse les een volledige les gehad over Pools eten. De Poolse keuken is vergelijkbaar met de Nederlandse. Veel aardappel, groente en vlees. Ook is de Poolse keuken een soep keuken. Soep van rode bieten, augurken of de beroemde Zurek. Hieronder zie je een foto van Zurek. Het is een typisch Poolse soep dat word geserveerd in een uitgehold brood. In de soep zit een halve aardappel, een worstje en een half ei, en het smaakt heerlijk!

Zurek

Het gekke is dat ze veel vlees hier paneren. Ik vind dat zelf wel jammer want als ik een kotelet wil dan is het jammer als er een vette glimmende laag omheen zit. Op de foto zie je kotlet schabowy.

Kotlet Schabowy
Voor de rest eten ze hier veel rauwkost. Een maaltijd is niet compleet met rauwkost. Meestal bestaat de basis uit wortelschaafsel en kool. Kool is een van de meest gebruikte groente. Het word zelfs in een soort slavink geserveerd. Kool met verschillende smaken, zuur, kruiding enz. In de supermarkt kun je ook flesjes kool sap kopen dat word gebruikt voor soep.

Gedurende de dag heb je net als in Nederland drie maaltijden, alleen worden ze anders verdeeld. Polen starten met een groot ontbijt met zoetigheid maar ook kaas en ham. Het Poolse woord voor lunch betekend letterlijk diner, en vormt dat ook de grootste en belangrijkste maaltijd van de dag. Polen kennen geen pauze op het werk of school en deze maaltijd word dan ook vaak tussendoor of na het werk gegeten. Daarom variëren de tijden om te lunchen van 12 tot 16 uur.  In de avond, rond 6 tot 8 word er nog wat kleins gegeten.
Ik volg dit schema ook een beetje. Tussen de middag gaan we naar een kantine dat vlak bij school is waar we voor 3 euro een maaltijd krijgen. Dit bestaat uit een stuk vlees of vis, aardappels (gebakken, gekookt) of rijst, rauwkost en een soep. Hieronder zie je zon maaltijd. Dit is vis met gebakken aardappeltjes, rauwkost en soep.

Lunch

Na deze stevige lunch eet ik pas avond eten rond 8/9 uur. Dit komt door de Spaans/Franse invloeden die heersen in de studentenflat. Mensen lachen ons uit als we zeggen dat we in Nederland rond half 6 eten. Een Spanjaard eet soms pas om 10 uur avonds.

Ik weet niet hoe het met jullie zit... Maar ik heb er trek van gekregen. Eetsmakelijk! Of in het Pools 'smacznego'!

1. Miranda:
    29 november 2014
    Ziet er allemaal lekker uit en met mijn eettijden kan ik prima met jullie meedoen lees ik hahaha veel plezier nog!! En een fijn weekend.
  2. Paula:
    29 november 2014
    heb je nog meer van deze recepten? ziet er smakelijk uit!!!