Poznan

15 december 2014 - Poznan, Polen

Hèhè, eindelijk weer eens een tripje! Daarom is deze blog iets later dan normaal. Maar goed niet getreurd hahahha. Dit weekend ben ik zaterdag morgen tot zondag avond naar Poznan geweest. Poznan is een van de oudste steden van Polen en is gevestigd aan de rivier de Warta.
Poznan kent ongeveer een half miljoen inwoners en is daarmee de 5e stad van Polen. In het begin van de Poolse staat was Poznan zelfs de hoofdstad van Polen en kent daarom veel historie.

We hadden het perfecte weekend gekozen want het is een van de laatste weekenden voor kerstmis en het jaarlijkse ijs festival vond dit weekend plaats. Het ijs festival is een jaarlijks festival waarbij ijs kunstenaars uit heel Europa naar Poznan komen om mee te doen aan wedstrijden. Zaterdag was er een competitie tussen landen waarbij een persoon in 25 minuten zo goed mogelijk een plaatje moest na maken in het ijs. Het ene land speelt dan tegen de andere en een van beide wint.
Zondag hadden ze langer de tijd en kregen ze de hele dag en volledige vrijheid om een ijssculptuur te maken.  Dit werd gedaan in teams van twee, meestal uit het zelfde land afkomstig. Er waren teams uit Spanje, Frankrijk, Canada, Zweden, Finland, Maleisië(!), Japan(!) en natuurlijk Nederland. Hieronder zie je een foto van alle ijssculpturen die avonds verlicht werden, en in het bijzonder de sculptuur van Japan die ik het mooiste vond.

IjsIjs

Maar de stad heeft veel meer te bieden. Het heeft een prachtig oud centrum met allemaal grachtenpanden in knalle kleurtjes. In het midden van het plein staat het oude stadshuis. En dat is niet zomaar een stadshuis. Precies om twaalf uur komen er twee ijzeren geiten uit de toren en die slaan twaalf keer de horens tegen elkaar. Dit wordt gedaan onder luidt geklap en getel van mensen die speciaal hiervoor naar het plein komen. De reden dat het geiten zijn is dat het symbool van de stad een geit is.

CentrumStadshuisStadshuis 12 uurChopin Park

Poznan is niet voor niets de eerste hoofdstad van Polen geweest. Dit is omdat hier in Poznan het Poolse christendom startte in 966. De eerste kathedraal van Polen staat op kathedraal eiland net buiten het centrum. De kathedraal heeft gedurende de eeuwen meerdere metamorfoses ondergaan en is vanbinnen verwoest door de Nazi’s tijdens de oorlog. Om die reden is de kathedraal vrij kaal van binnen op een kamer na. Er is een gouden koepel. Deze ronde kamer is volledig van goud, zowel plafond als muren. Kun je zien hoeveel rijkdom de katholieke kerk had in een arm land als Polen. Op kathedraal eiland staat een heel modern museum dat je de stad Poznan vanaf de eerste nederzetting laat zien en hoe het christendom zich ontwikkeld heeft. Het is een heel erg modern museum met onder andere een interactieve kaart van Poznan onder je voeten. Daarop zie je oude houten nederzettingen, maar zodra je er overheen loopt zie je op de plekken de stad van nu met huizen, trams en auto’s.

Oude KathedraalGouden koepel
Met Poznan erbij heb ik nu vijf Poolse steden bezocht. Ik hoop nog de havenstad Gdansk te kunnen zien maar ik heb in ieder geval al heel veel kunnen zien! En deze trip koste maar liefs, 30zl heenreis, hotelkamer pp 60zl, terugreis 35zl, dus bij elkaar 125zl --> 30 euro!

Geniet van jullie avond, en volgende week zondag zet ik weer voet op Nederland!